Monday, August 30, 2010

10 Terakhir~

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, sedar atau tidak...kita telah pun memasuki 10 malam terakhir Ramadhan bagi tahun nie...cuba kita imbas kembali 20 hari pertama bulan Ramadhan kita...camne agaknya ya?adakah kita telah berpuas hati @ masih sama sejak sebelum Ramadhan @ banyak yg telah berubah sejak bulan Ramadhan bermula? walauapapun, tepuk dada, tanya selera...diri sendiri yang tau kan...

well, kat sini da soalan2 yg aku tertanya2 kat diri aku...so aku nak tanya gak kat korg...
  1. berapa kali korg g solat terawikh berbanding ngan g bazar ramadhan?
  2. berapa banyak masa dihabiskan untuk menonton tv berbanding membaca Al-Quran?
  3. berapa banyak korang berhabis untuk persiapan raya berbanding menghulurkan sedekah?
  4. berapa banyak korg menonton program hiburan berbanding mendengar tazkirah2 agama?
  5. berapa kali mulut korg mengeluarkan kata2 tak elok (tmbh2 kalau masa memandu) berbanding mengucapkan zikir?
  6. berapa banyak masa dihabiskan utk tidur berbanding solat ditengah malam?
itu la sebahagian je, xsampai separuh pn lg...ada lg, tp biar jela...huhu...so cena? ada tak korg tertanya2 soklan nie dlm diri korg buat masa nie? kalau tak de, bley la muhasabah diri sekarang...dah tak lame Ramadhan nak tinggalkan kita...sedey plak rasa dihati...yelah nak tggu tahun depan, belum tentu lg dpt jumpa...cuma doa jela dipanjangkan umur supaya dipertemukan skali lg dgn Ramadhan tahun hadapan...

~wassalam~

2 comments:

Azwan Ismail said...

insaf baca entry ni. kene muhasabah balik untuk hari-hari ke sepuluh terakhir ni..

Ted said...

sekadar pengkongsian...pepatah ada mengatakan "mana yg baik, jdkanlah teladan, mane yg buruk, jdkan sempadan.."