Tuesday, October 5, 2010

Tamat sudah~


korg, berjumpa lg kita di alam blogging nie...korg happy x? tanya soklan tak bermotif...haha~

Alhamdulillah hari nie, 26 Syawal, aku dh berjaya habiskan puasa sunat 6...dh lewat sgt dh nie, slalunya b4 15 syawal dh selesai, tp kali nie bnyk sgt undangan kenduri lah, rumah terbuka lah...terpaksa menjadi wakil parents...huhu~

bersempena tamatnya puasa sunat nie, so planning la nak wat nasi lemak...1st time wat secara complete...minta umi tlg ajarkan, bley plak dia ckp xpandai...eleh! padahal xnak tunjuk skill...haha...so, import tukang masak len, iaitu makcik aku yg didatangkan khas dr sebelah umah (umah dekat2 korg)...

tanya skit2 je, bape bnyk masuk santan, ape lg nak letak, camtu je...yg len smua aku wat sendiri..."umi, duk diam2 tgk tv, biar anak teruna umi yg masak pagi nie...hak3~"

so, inilah dia....

Nasinya:

Masukkan beras yg dh dibasuh (penting nie, kalau tak, takkan jadi nasinya), santan, garam skit, gula skit dan daun pandan (kalau tak nak letak pn tak pe gak senah! yg penting diri sendiri gumbira okey~)













Sambalnya lak:

Kisar sampai lumat cili kering + bawang merah + bawang putih + halia dengan air...kalau nak sedap (resepi makcik aku), masukkan secubit ikan bilis yg dh dibasuh dan kisar skali sampai lumat...

pastu tumiskan dan masak la sampai siap...senangkan~






untuk telur rebus n timun...sendiri pikir sudah...senang sgt...owh! ikan bilis digoreng berasingan yer...campurkan dengan sambal bila nak makan je...baru la lazat...hehe~

then, siaplah...kacang jer~

wah! gumbira sgt ble dh siap tu...rasa??? boley tahan...1st time try kan...walaupn nampak simple, tp bnyk gak menda nak kna wat...tambah2 ada tips2 memasak nasi lemak yg sedap dr makcik aku...hehe...terima kasih makcik~

adik aku balik sekolah...berselera je makan...suka aku...utk si am lak, aku gorengkan ayam sbg lauk tambahan...biasa la budak kecik kan~

yg penting makcik2 aku duk puji masa aku pegi hantarkan nasi lemak tu kat umah diaorg...sedap katanya...yekew? ke nak amik hati jer...haha...well, aku anggap sbg compliment la~

"Siaplah...nie hidangan aku makan yer...tak cantikkan presentationnya, tp tak pelah sbb sendiri mau makan ma...utk bg kat makcik aku, cantik je aku hias, tp lupa nak amik gmbr...hak3~"

~Fin~

1 comment:

kawan maria~ said...

kelas kau maria~

dah pandai masak sekarang nie.